pátek 17. června 2016

Jak básníci přicházejí o sny v 21. století


Docela jasně a zřetelně a si vybavuji den, kdy jsem šla poprvé okusit štěstí na olympiádě z českého jazyka. Těšila jsem se zejména na tvorbu slohové práce a představovala jsem si, jaké téma nám asi pořadatelé zadají. Určitě to bude něco zajímavého, poutavého, perspektivního – téma tvárné a flexibilní, vhodné pro studenty.

No jistě! Jako dítě jsem byla hodně naivní (ve všech směrech). A naivně jsem i očekávala úžasnou volbu tématu. Jenže když přede mnou přistálo... Zamrazilo mě a ztuhl mi natěšený úsměv na rtech.

Co to znamená být dospělým“?, stálo na lístku se zadáním slohové práce. Cože?! A jak to mám asi vědět? Ve svých šestnácti letech mám vědět, jaké to je? Obléci se do kůže dospěláka a čmárat si na papír duchaplné nesmysly, kterými se budu snažit někoho přesvědčit o vlastní dospělosti a vyzrálosti? Ehm, tak to ne, vážení, na to vám kašlu.



 zdroj obrázku ZDE

Danuška si celý sloh pojala po svém (jak jinak), ve snaze reflektovat krutost a zoufalství, které snadno postihne lehkovážné jedince pouštějící se bez rozmyslu do světa dospělých. Místo úvahy napsala vyprávění s prvky horroru. Někdo asi čekal poučné a sluníčkové úvahy, kterými polichotím „moudrým“ profesorům, a zklamán mým svérázným pojetím ne zcela pochopil pointu mého příběhu.

Pro tento článek však není důležité znát detaily mé vzpomínky. Nedávno jsem se ovšem dostala opět do situace, kdy jsem měla vědět, „co to znamená být dospělým“. Oproti minulosti tato zkouška byla reálná, skutečná, neodehrávající se v lidské fantazii. Záleželo pouze na mých vlastních činech a jednání. A já opět nevěděla, jak reagovat...

Tím v mé mysli došlo k utvrzení faktu, že člověk když dosáhne věku osmnácti let, se nestává automaticky dospělým a zralým jedincem, který je připraven reagovat a jednat za jakýchkoliv podmínek. Byla to snad má chyba a selhání, že můj mozek nevyslal správný signál? Že ústa zamrzla a mysl se zaplnila hustou, mléčně bílou mlhou?

Přišla jsem možná o jeden veliký, krásný a úžasný sen. Ale i ten nejkrásnější sen se může v mžiku proměnit v pekelnou noční můru, která člověka stráví zaživa. Nestačí jen snít a upírat se k jednomu cíli, jež se zdá být nedosažitelným. Možná se teď začnu více dívat okolo sebe. Stačí jen...

Otevřít oči.


Love
D. Doe

1 komentář: