LÁSKA
stojí mimo dobro a zlo. LÁSKA je genetická potřeba. LÁSKA je
změněný stav vědomí. LÁSKA je tvrdá droga. LÁSKA je duševní
choroba. LÁSKA je mocenská hra. LÁSKA přesahuje lidské já.
LÁSKA je oslepující světlo. LÁSKA je sperma, tekutiny a slzy.
LÁSKA je vzrušující příběh o chlapci, dívce a DALŠÍ DÍVCE.
… toto
jest znění úvodního textu, který má divákovi naznačit
tématiku filmu Love.
Love
vznikl pod taktovkou francouzského bouřliváka Gaspara Noeho, který
rád provokuje svou tvorbou. Právem je řazen mezi nejvíce
expresivní a bezprostřední režiséry současnosti. V minulých
letech se již proslavil neméně kontroverzními snímky Sám
proti všem, Zvrácený a Vejdi do prázdna. Dílo,
jemuž se chci v dnešním článku věnovat, poprvé veřejně
představil na filmovém festivalu v Cannes v květnu loňského
roku.
Poněkud
zvláštní, osudový a melancholický film schytává často křivá
obvinění, že se jedná o obyčejný pornofilm, nikoliv o snímek
spadající do sféry kinematografie. Ano, pokud se na něj podíváme
bez zájmu a přemýšlivosti, tupým pohledem konzumenta masmédií,
nepochybně jej vyhlásíme za vulgární porno bez nápadu. Love
ovšem vyžaduje notnou dávku důvtipu. Každý, kdo kdy miloval, si
v něm najde svůj vlastní žánr.
Po
dobu 130 minut máme možnost sledovat život hlavní postavy
Murphyho, který vzpomíná na svou ztracenou lásku Electru. Střípky
nostalgie ulpívají v jeho bytě, v jeho mysli, každý den a každou
noc, až vyplavávají na povrch a nedopřejí jeho duši klidu.
Murphy
skončil omylem v nechtěném manželství. S ženou, kterou
nemiluje, vychovávaje jediného syna. Ale co se stalo s Electrou?
Murphy,
z hlediska lidského charakteru, je člověk sobecký, zahleděný do
sebe, starající se pouze o své vlastní potřeby, a zároveň
slabošský a nečestný. Aspoň takový byl. S Electrou. Kterou
vášnivě miloval. A se stejnou silou pak nenáviděl.
Retrospektivně
vzpomíná na zrod jejich „lásky“. Zpočátku krásný, něžný
a povznášející vztah, se plynule mění na noční můru. Byly
jako dva mladé, zelenající se stromy, jejichž větve se do sebe
zaplétaly a navzájem sebou prorůstaly. Navzájem se ctící,
ochraňující a držící jeden druhého.
Ovšem
pak přišel hrom! Blesk! A rána, která jejich spojenectví
přeťala. Místo lásky zbyl jim jen upocený, rychlý, neuspokojivý
sex. Prázdnota, šeď, nuda, deprese, mrtvolná stagnace. Nevěry,
rvačky, usmiřování. Vše stále dokola, bláznivý kolotoč
zoufalství, vyznačující se zuřivou gradací. Nedovedli žít
jeden bez druhého, ale ani společně. Čím více se snažili svůj
vztah zachránit, o to zoufalejší a bolestivější kroky
podnikali. A taková by přece neměla být láska - zničující.
Hlavním
odzbrojujícím manévrem filmu jsou krásné erotické scény,
představující dlouhé a pomalé záběry evokující pohled diváka
ze shora. Bílá, mladá, krásná těla v kontrastu se saténovým
ložem barvy krve. Propletená v tanci zrození (či smrti?). A
přestože ukazují divákovi „vše“, na mě osobně nepůsobí
vulgárně. Love jde sice cestou plnou vášně, avšak dlážděnou
citem pro estetiku a krásu. A takhle se přece chovají všechny
zamilované páry, nebo snad ne? Na druhou stranu, režisérovo
naturalistické vyobrazení nevěry a ostatních sexuálních
experimentů dominuje takovou syrovostí a „nechutnou upřímností“,
až mi zvedá žaludek.
Dále
chválím výborně zvolený soundtrack - zejména skladbu Maggot
Brain, která člověka povznáší, léčí, hřeje, a zároveň
řeže, řeže jako pila do srdce.
Když
budete pozorně vnímat detaily, můžete ve snímku nalézt několik
autobiografických prvků. Například syn Murpyho se jmenuje Gaspar
(režisérovo jméno) a Electřin bývalý přítel Noe (režisérovo
příjmení). Je snad možné, že ve skutečnosti sledujeme osobní
zpověď autora? Alegorickou zpověď o hluboce ukrytém smutku?
Chcete
vědět, co si o Love doopravdy myslím?
Po
prvním shlédnutí jsem absolutně nevěděla, jaký si na něj mám
udělat názor. Musela jsem si ho pustit ještě jednou a více ho
procítit. Protože se jedná o průnik sponntáních emocí na
plátno. A ty lze pochopit jedině tak, že se člověk oprostí
logického uvažování.
Osobně
je mi líto lidí, kteří žijí v takovýchto vztazích a skončí
v takovém hnusu. Nesouhlasím s autorovým pojetím lásky.
Předhazuje je ji jako kus masa, syrového a páchnoucího hnilobou,
které prostě sežereš. Namísto toho já si lásku představuji
jako vyjádření nejhlubší lidské čistoty a dobra.
Je
však možné, že člověk, který je mladý, nejistý a plný
strachu, se radši poddá pudům, aby si zkrátka „ulevil“. A pak
je není ničím jiným, než zatraceným zplozencem bolesti, zmatku a pocitu zmaru.
Na
konci jsem plakala, strašně, a nedovedla jsem to zastavit. Když
jsem pozorovala Murphyho, který zhroucený ve vaně objímá Gaspara (syna)
a oba pláčou ve snaze dostat ze sebe co nejvíc bolesti. Poté se
Gaspar mění v Electru. To mi připadalo krásné a niterné,
dojemné a příšerně smutné. A bolelo to. Strašně. Protože
jsem se s tím dovedla ztotožnit. Ty dva stromy, které byly od sebe
násilím odervány a jejich větve přetrhány, se snažily znovu
spojit. Marně.
Love
se podle mě nedá považovat pravý příběh o lásce, ale spíše
za studii o ničivé síle lidské sexuality a pudovosti, která
dovede zahubit. Asi každá síla se mění v destruktivní, pokud
nad ní ztrácíme kontrolu. To pozoruji během sledování Love.
Každý dospělý člověk, který se někdy zamiloval a prožil
milostný vztah ve všech jeho podobách, se podle mě dokáže v
určitých okamžicích Love najít. A nemusíte nutně být zhýralým
bohémem. Pokud tápete v lásce, a nevíte, kudy kam, doporučuji
vám ho shlédnout. Možná budete nejprve cítit zmatek. Třeba vám
ale poskytne ryzejší zobrazení toho, čeho se ve skrytu duše děsíte.
LÁSKA
stojí na straně dobra a čistoty. LÁSKA je spojením potřeby něhy
duše i těla. LÁSKA je ten nejvyšší stav vědomí. LÁSKA
osvobozuje ducha. LÁSKA léčí. LÁSKA je čestný a upřímný cit
LÁSKA je uvědoměním si svého já. LÁSKA je plamenem života.
LÁSKA jsou sperma, tekutiny a slast. LÁSKA vypráví nádherný
příběh o dívce a chlapci, kteří v tom druhém podstatu sebe
sama nalezli.
Toto
je má definice lásky.
Love
D.
Doe
Jdu stahovat!
OdpovědětVymazatA jsou tu hned dvě rozlámaný duše :D
Vymazat