úterý 13. prosince 2016

Lovci hlav - kniha vs film


Při mé nedávné návštěvě Studijní a vědecké knihovny jsem se zaujetím prošla celé oddělení beletrie a směřovala jasně k jednomu cíli. K jednomu jedinečnému. K Nesbømu.ø

Nikdy dřív jsem od něj žádné dílo nečetla. Po mnoha nadšených ódách mého přítele na norského génia jsem se rozhodla to změnit. Ulovila jsem v knihovně Lovce hlav (Hodejegerne), které jsem přečetla doslova jedním dechem. Četla jsem je každý večer, dlouho do noci, a přála si, aby má víčka únavou neklesala a já mohla číst donekonečna. Protože toto číst... Je slastí pro mou duši a potravou pro můj mozek. Miluji, mohu při čtení přemýšlet, nechat se jím unést a skutečně ho "prožít".




Na základě přečtení knihy jsem následně shlédla i filmové zpracování a získala jsem tak možnost obě varianty porovnat.

Ve společnosti je již zažitým dogmatem onen fakt, že knižní předlohu málokterý film dostihne – často bohužel jeho úroveň silně pokulhává za základem, ze kterého původně "má" (přestírá, že chce) vycházet. A ne jinak je tomu v případě Lovců hlav.

Od Hodejegerne jsem vlastně ani nic nečekala – lépe se pak vyrovnávám se zklamáním. Jednoduše jsem jen byla zvědavá na toho slavného Nesba. Lovec hlav, Roger Brown, se ovšem stal mým středobodem zájmu již po přečtení několika prvních stran a Nesbø omámil mé smysly.




Nehodlám se zabývat jednotlivými událostmi a dějovými kličkami v příběhu. Jednoduchá dějová linie postačí.

Z pozice čtenáře získáváme možnost sledovat život Rogera Browna. Muže, který sám sebe považuje za nejlepšího lovce hlav v Norsku. Na první pohled velice úspěšný a bohatý muž, který má okouzlující manželku, luxusní dům a vše, o čem se jen může smrtelníkům zdát. Avšak vede paralelní život – přivydělává si krádežemi uměleckých děl. Ve snaze zabezpečit svou ženu Dianu a pod tíhou strachu, že ji ztratí, ji zahrnuje nesmyslným bohatstvím.




Ona touží ovšem po něčem jiném. Ona chce dítě.

To jediné, co jí Roger odmítá dát. Šarmantní kandidát pro vedení firmy, pro kterou Roger koná výběrové řízení, Clas Greve, je na tom ovšem jinak. Vypadá to, že se chystá Dianu Rogerovi odloudit. Zpočátku...

Lovec hlav a monstrum, které je kvůli pěnězům ochotno jít přes mrtvoly, se střetávají. Začíná brutální štvanice a běh o život.

Samotný příběh se větví do několika paralelních a je opředen mnoha komediálními výstupy, vtipnými myšlenkami ale také divokými až bizarními situacemi. Při čtení jsem se dokonce musela občas nahlas uchechtávat. Je neuvěřitelné, že někdo dokáže sestavit tak čtivý a chytrý text. Opravdu, velice chytrý, až prohnaný. Vyniká neuvěřitelně drsnou a zároveň s citem tvořenou syrovostí při líčení určitých scén – Roger, uřezávající policistům bříška prstů, Roger, klesající do hlubin latríny, Roger, zírající na Greveho defekaci, Roger, nabodávaje kousající bestii na ocelové hroty silážního nakladače – to je prostě nádhera.

Líbí se mi sledovat časoprostorovou metamorfózu muže, který se nejprve v hloubi duše všeho bál, v člověka, který již na tomto světě nemá co ztratit. Člověka, jehož schopnosti analogie a dedukce jsou vyostřeny na nejvyšší možnou míru. Napětím jsem chvílemi přestávala dýchat, bála jsem se. A přesto mi to připadalo vzrušující a krásné. Čím víc krve, ran a potu, tím víc testosteronu – pudy zkrátka nezapřeš.




A takhle bych mohla o knižním zpracování Hodejegerne básnit navěky. Film mě ovšem velice zklamal, ačkoliv se jedná o nejúspěšnější severský film roku 2011. Režisér bohužel natolik pozměnil dějové zápletky a vystříhal snad ty nejdůležitější momenty filmu, že ten následně postrádá smysl a spádovost. Absenci  Nesbøvo jedinečné krutosti mu zkrátku nemohu opustit.

Patříte také mezi Nesbøvo fanoušky?

Love
D.Doe

Žádné komentáře:

Okomentovat